Google Cégem, Google Térkép: polcokat áruló boltok

Google Cégem, Google Térkép kutatás: polcokat áruló boltok

Néhány hónappal ezelőtt Salgó Polcot szeretettem volna vásárolni a pincénkbe. Sokat keresgéltem, mire megfelelő minőséget találtam. A keresgéléseim során számos érdekességre lettem figyelmes a Google Térképen a polcokat áruló boltok esetében. Ez inspirált arra, hogy megvizsgáljam ezeknek a vállalkozásoknak a jelenlétét (Google Cégem) a Google Térképen. A kutatásom eredményeit a következő sorokban teszem közzé.

polcokatb_arulo_boltok.png

A Google Térkép kutatásról néhány szóban.

A vizsgálódásom célja az volt, hogy miként jelennek meg a polcokat áruló vállalkozások az online térben. Milyen az általuk kezelt Google Cégem fiók (GMB). Mennyire hajlandóak válaszolni a Google My Business fiókba kapott vásárlói véleményekre, illetve a Google Cégem ingyenes szolgáltatásait mennyire használják ki. A kutatásban 30 cég kerültbe Magyarországról. A cégek kiválasztásánál figyeltem arra, hogy a nagyobb forgalmú, minősített vállalkozásokat vizsgáljam. A vizsgálat időtartama 2 hónapot ölelt fel.

A polcokat áruló boltok aktivitása az online térben

Miután 1 hónapot azzal töltöttem el, hogy a polcokat értékesítő boltok online aktivitását vizsgáltam, számos olyan jelenséggel találkoztam, ami még számomra is meglepetést okozott, nem pozitív értelemben. A nagyobb cégek esetében nem, de a kisebb cégeknél számos weboldal az alapvető keresőoptimalizálási irányelveknek sem felelt meg.  Sok esetben azt tapasztaltam, hogy a jelenlegi helyezésüket vásárolt linkfarmok segítségével próbálják fenntartani. A Google Cégem fiókokkal folyamatosan trükköznek. Kulcsszavak mögé rejtik a céget és ezzel próbálnak az adott területen jobb eredményeket elérni. Aki egy kicsit is figyelemmel kíséri a 2021-es Google algoritmus frissítéseket, tudja, hogy ezek a trükkök hamarosan büntetve lesznek és jó néhány céget kedvezőtlenül fog érinteni a Google rangsorolásában.

Google Cégem fiók regisztrációk

Azt kell mondanom, hogy meglepett az eredmény. A regisztrált Google Cégem fiókok száma 28 volt. Mindösszesen 2 cég esetében találtam olyan fiókot, amelynek az aktiválása Google kóddal nem történt meg. Ezek a fiókok nem valós cégnévvel futottak, hanem kulcsszó mögé rejtették őket. Talán ezért is nem szenteltek neki több figyelmet a fiók létrehozói.

Gyakorlati tipp: érdemes mindig a GMB fiókot regisztrálni, mert így számos funkció elérhetővé válik, ami segítségünkre lehet az online marketing stratégia felépítése során.

Google Cégem információs panel kitöltése

A legtöbb polcot áruló cég korrekten kitöltötte a szükséges alapvető adatokat. Hiányosságokat néhány helyen találtam. Két esetben a webhely hiányzott, egy esetben a nyitvatartás. A legtöbb problémát a vállalkozás leírásnál találtam. Számos esetben nem vagy csak részlegesen lett kitöltve ez a mező. Az attribútumok kitöltését nem igazán tartják fontosnak, ennek a szegmensnek a fiókkezelői.

Gyakorlati tipp: az információs panelen legalább a NAP adatokat érdemes mindig kitölteni, mert így elkerülhető, hogy a Google Cégem fiók ne kapjon felfüggesztést.

Google Cégem vélemények kezelése

Ebben a szektorban az 1 véleménytől a 243 véleményig találtam vásárlói visszajelzéseket. A vizsgált 30 cégből 28 biztosan kapott értesítést a cégre adott értékelésről vagy véleményről. Sajnos a cégek válaszadási kedve nem túl acélos. A vizsgált vállalkozások közül 8 esetben találtam válaszadási hajlandóságot. A többi szektorhoz viszonyítva, amit eddig vizsgáltam ez még jónak mondható.

Gyakorlati tipp: a válaszadás a vásárlói véleményekre több szempontból is fontos. Az algoritmus mellett a brand építésnél is jelentős szerepe van.

Egyéb észrevételek a polcokat áruló boltok Google My Business fiókjaiban

A cégek részére feltett kérdések – válaszok résznél a vállalkozások nem fordítanak kellő figyelmet a feltett kérdések megválaszolására. Az üzenet funkciót szinte egyik cég sem használja. A Google Cégem bejegyzések használatát mindösszesen két fióknál fedeztem fel (Salgó Polc Kft., Store Design Kft.). A termékpaletta több cég esetében is megtalálható volt, ami számomra pozitív.

archive-1850170_1280.jpg

Összegzés

Az elmúlt évek során számos szektort vizsgáltam a lokális marketing és Google Cégem irányelvei alapján. Azt kell mondanom, hogy a polcokat áruló boltok Google Térképes jelenléte elég jónak mondható. Vannak apróbb hiányosságok, amelyek egy kis odafigyeléssel orvosolhatók. Jómagam inkább a keresőoptimalizálás szintjén elkövetett black hat technikák miatt aggódom. Hosszú távon sajnos ezek az eszközök negatívan fognak hatni ennek a szektornak számos vállalkozására.

Kondor Albert
Lokális marketing és Google cégem specialista
lokalitas.hu